Spelen als een kind! (Holy in Nepal) - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van Steffanie Kassteen - WaarBenJij.nu Spelen als een kind! (Holy in Nepal) - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van Steffanie Kassteen - WaarBenJij.nu

Spelen als een kind! (Holy in Nepal)

Door: Steffanie

Blijf op de hoogte en volg Steffanie

30 Maart 2008 | Nederland, Hoorn

Vrijdag 21 maart hebben we Holy gevierd in Kathmandu en Bakthapur. Holy is een feest die wordt gevierd vanwege de inleiding van de zomer (Holy heeft van oorsprong nog een andere waarden, maar zelfs de Nepalesen konden die ons die vertellen). Wat wordt er nou precies gedaan met Holy? Nee, niet zoals in Nederland met feestdagen...tafelen, eten, snoepen en nog eens eten..nee gooien met waterbalonnen met kleurstoffen waardoor iedereen eruit komt te zien als een regenboog! Hoe leuk is dat..iedereen onder mogen gooien en smeren zonder dat ze boos mogen worden, want tja..het is nou eenmaal Holy!

De ochtend begon met een wandeling richting een eettentje waar we zouden gaan ontbijten. In onze (gelukkig) oude kleren probeerden we de waterbalonnen dans te ontduiken, maar helaas..nog geen minuut buiten en wij waren al pimpelpaars met groene stippen. Na het ontbijt konden we het niet laten om ons ook eens even helemaal te laten gaan. We zijn zelf ook waterzakjes gaan halen en daar gingen we dan. Gooien vanaf ons dakterras, helaas waren we nog niet bepaald pro's waardoor er zelden iemand geraakt werd, maar dat mocht de pret niet drukken. Omdat ver gooien niet ons ding bleek te zijn zijn we beneden in het hotel zakjes water gaan gooien naar mensen die voorbij liepen. Natuurlijk was het het leukste om mensen nat te gooien die er helemaal niet op zaten te wachten..Bingo, toch een aantal keer raak gegooid en natuurlijk piesten wij bijna in ons broek van het lachen..Helaas, de eigenaar van het hotel vond het tijd om buiten te gaan spelen!

Inmiddels was het dan ook al tijd om naar het Hostel te gaan (daar wonen een aantal kinderen van de school waar Linda stage loopt en daar waren we uitgenodigd om samen met de kinderen Holy te vieren). Onderweg naar de taxi werden we natuurlijk ook nog even helemaal nat gegooid en kregen we er nog wat kleuren bij..No problem, tis Holy!
Eenmaal in het Hostel aangekomen werden we met open armen ontvangen. De mensen die er werken, wonen ook in het hostel..zij hebben hun hele leven opgegeven om voor de kinderen te kunnen zorgen (28 in totaal), jeetje wat heb ik daar een respect voor! Wat me direct opviel is dat iedereen daar voor elkaar zorgt, jong en oud..en niemand zeurt terwijl ze weinig hebben, kunnen ze in Nederland nog wat van leren!
Na de waterbalonnendans in Kathmandu hebben we het in het hostel nog eens dunnetjes over gedaan. Iedereen smeerde elkaar onder en gooide elkaar nat..ook de volwassene deden mee, zelfs oma was helemaal opdreef en gooide nog even stiekem de schoonmaakster die in de keuken stond nat..helaas zag die de humor er niet zo van in waardoor wij met ze allen nog extra veel pret hadden!
Toen iedereen in droge kleren gehesen was (waaronder wij in kleding van de eigenares, erg charmant maar heerlijk warm) kon het pannenkoekfeest beginnen. Linda, Melissa en ik gingen samen met de kinderen pannenkoeken bakken..ieder kind mocht zijn eigen pannenkoekje maken. De kinderen straalden van oor tot oor..ze stonden even in de belangstelling en kregen wat lekkers te eten, jonges wat een feest! Je verwachten dat er wel iemand tussen zit die af en toe probeert een stukje pannenkoek van de ander weg te nemen, maar nee..hier in het hostel wezen de kinderen degenen aan die nog niks hadden gehad (weer een genietmomentje voor Stef).
Na nog meer spelen en Daal Bhat eten met de kinderen in de avond zijn we bekaf maar met een volkomen gelukkig gevoel ons bed in gegaan.
Zucht, een hele dag mogen spelen als een kind..heerlijk!